20080925_01.jpg

Minulla oli muutama tunti aikaa Pariisissa ja vaihtoehdot olivat istua hyvän kirjan kanssa kentällä (minulla oli kaksi kirjaa mukana) tai käydä katsomassa Eiffel-tornia.

Päätin ryhdistäytyä ja uskaltautua seikkailemaan Pariisin metroon.

Seikkailu siitä tulikin, vaikka en onnistunut eksymään kertaakaan. Metrot lakkoilivat ja siitä syystä osa junista ei kulkenut sovittuja reittejä. Minun piti mennä B-junalla St-Michel Notre-Damen asemalle ja vaihtaa siellä C-junaan, joka menee Champ de Mars Tour Eiffel asemalle. Helppoa ja yksinkertaista, niin rouva "information"-tiskin takana kertoi minulle.

Metroasemalla selvisi ystävällisen kanssamatkustajan avulla, että B-juna ei kulje lakon takia normaalisti, vaan minun pitää kulkea noin viiden pysäkin matka 4-junalla siinä matkan puolessa välissä. B-juna pysähtyi Gare du Nord-asemalle ja 4-juna kulki Gare de l'Est-aseman kautta, jonne oli Pariisin pikkukatujen läpi matkaa useampi kortteli kävellen.

Pääsin kuin pääsinkin perille, mutta paluumatka oli astetta isompi haaste, sillä nyt 4-juna veikin minut Gare de l'Est-aseman sijasta Gare du Nord-asemalle, jossa oli väärät opasteet lentokentälle. Onneksi taas joku ystävällinen sielu juoksutti minut kolme kerrosta ylempänä olevalle laiturille, josta oikea juna sitten lähtikin.

Yritin kyllä vanhaa kikkaa, seuraa matkalaukkuja halutessasi lentoasemalle, mutta väärät opasteet huijasivat koko joukon turisteja väärään paikkaan.

20080925_03.jpg20080925_02.jpg