Sunnuntai alkoi lounaalla kiinalaisessa ravintolassa Tampereella. Yael ja kuopus olivat mukana ja he jatkoivat matkaa Särkänniemeen, kun taasen minä ja mieheni suuntasimme kohti lentokenttää.

Olimme päättäneet mieheni kanssa kokeilla, miltä hullun halvoilla (30 euroa) Ryanairin lennoilla lomaileminen tuntuu. Valitsimme kohteeksi Italian ja siellä Bergamon.

Menomatkalla vieressäni istui suunnilleen esikoiseni ikäinen puhelias italialainen nuori mies. Hän oli päättänyt lähteä telttailemaan Turkuun ja arvatkaapa kuinka matka oli sujunut? Poikaparka oli melkein paleltunut kuoliaaksi teltassaan. Kerroin, että sää oli kylmintä 60 vuoteen, mutta hän vain toisteli järkyttyneenä nähneensä suomalaisten kävelevän t-paita päällä. Itse hän oli evakuoinut itsensä ensimmäisen yön jälkeen hostelliin.

Kerroimme, että meillä oli tarkoituksena kiertää Garda-järvi ja nähdä vuoristoa. Hän suositteli lämpimästi Como-järveä, joten teimme suunnitelmiin muutoksen ja päätimme vaihtaa Gardan Comoon. Italialaisen nuoren miehen riemuksi koneesta näkyi Como-järvi ja niin matkamme siltä osin sinetöityi kohti Comoa.

Saavuimme viiden pintaan hotellille GPS seikkailujen jälkeen. Hotelli oli miellyttävä sekoitus uutta ja vanhaa. Alunperin se on ollut 1600-luvulla rakennettu huvila. Se sijaitsi hiljaisella sivukadulla Bergamon ulkopuolella. Purimme tavarat päällisin puolin ja suuntasimme kohti Bergamon vanhaa kaupunkia.

Matkalla vanhaan kaupunkiin jätimme auton ensin Bergamon alakaupunkiin, mutta kun saimme auton parkkiin, kadulla alkoi hurja joukkotappelu. Pullot lensivät ja miehet velloivat nyrkkeilevänä huutavana massana keskellä tietä. Väistimme massan vyöryn meitä kohti juoksemalla kadun yli, mutta aikamme mietittyämme, päätimme ottaa auton parkista ja ajaa suoraan vanhaan kaupunkiin. Siinä vaiheessa tosin jo poliisitkin saapuivat rauhoittamaan tappelua.

Löysimme vanhan museon, jonka sisäpihalla oli karnevaalimeininki ja nuoret, lasteni ikäiset, juhlivat jotain pauhaavan musiikin kera museon ala-aukiolla. Nuoria tulvi paikalle koko ajan lisää. Tytöt huimaavan korkeissa kengissään mukulakivikadulla, mistä annoin pari pistettä sisusta heille.

Yleensäkin Italiassa naiset selkeästi panostavat pukeutumiseen, vähän samoin kuin Ranskassa. Siinä missä naisten kengät olivat tyylikkäitä, myös miesten kengät ovat selvästi viimeisen päälle mietittyjä.

Kiertelimme vanhaa kaupunkia, söimme pienessä pizzeriassa ja ilta pimeni nopeasti. Kun lähdimme hotellille, ajoimme tietysti oikean ulosmenoportin ohi. Jatkoimme matkaa ja GPS laski meille ystävällisesti uuden reitin, johon luotimme.

Kadut kyllä lupaavasti laskivat alaspäin eli olimme laskeutumassa vuorelta, mutta ne muuttuivat kapeimmiksi ja kapeimmiksi. Auton peilit hipoivat seiniä molemmin puolin ja ulkona oli pilkkopimeää. GPS uskoi kuitenkin lujasti omaan reittiinsä ja koska meillä ei ollut vaihtoehtoja (autoa ei olisi saanut käännettyä mitenkään), ajoimme sitkeästi eteenpäin.

Lopulta tie muuttui katu kadulta leveämmäksi ja olimme keskellä vanhaa peltoa. Pellon laitaa myöten pääsimme takaisin ihmisten ilmoille ja hotellille.